RSS

kata-kata dari bekas guru

03 Jul

hahaha.. believe it or not. aku telah menjadi cikgu- tidak bertahan!.. aku surrender selepas setengah hari mengajar. gile deh. baru skrg aku tahu peritnya jadi cikgu tu. mak aku ckp, “nanti lama2 enjoy la”.. oh mama, saya tak sanggup utk menempuh tempoh demi mencapai tahap ‘enjoy’ tu. aku kena replace cikgu sandaran (yg ganti cikgu bersalin), sbb dia pun mengandung. huh tu la pasal apa mak aku kata cikgu lelaki sgt diperlukan skrg ni. sbb diorg takde maternity leave! aku tak tahu mcm mana nak control 25 org budak2 darjah 2, kelas yg kurang bijak. di mana, hampir setiap saat they would call “cikgu! dia buat saya”, “cikgu, dia jatuhkan pensel saya”, “cikgu, dia bising”.. paling best bila semua org bising, aku dah panic, those baik girls came to me and whispered, “cikgu, kita tulis nama budak bising eh.”.. i couldn’t help myself for not to smile. iskk.. why la.. they are so cute. oh ye.. satu perasaan terharu bila diorg balik skolah salam dan cium tgn, walaupun aku cuma jadi cikgu diorg utk beberapa jam. aku bersara dari profesion ini setelah loceng tamat sekolah berbunyi pada pukul 6.20 ptg. aku balik rumah, “mama, tolong cari org lain.. tuty tak tahan”. aku rasa aku bukan tak tahan utk mengajar. tapi aku takde bakat utk mengawal keadaan kelas. atau kurang tegas? mungkin. masa pj, seronok sgt diorg main, jatuh gaduh, nangis.. dipapah ke tepi padang, padahal yg sakit kat siku. dlm 3 kelas aku masuk, kelas 2 dedikasi paling cute. paling byk buat aku tersengih dlm geram2 aku kat kelas yg bising tu. aku kena ngajar maths in english. aku ckp english diorg tak paham. sama ada aku ckp hebat sgt, atau aku ckp yg bukan level diorg. last2 aku ckp melayu je. tp tak faham juga.. jln terakhir, aku kena guide sorang2 buat kerja maths tu. it was hard for me to teach them. bcos i know how to solve, but i dont know how to explain.
“cikgu marilah sini.. cikgu tunjukkan la kat kita camne nak buat ni!”.. korang kena tgk muka diorg. cute gile.
“cikgu kita dah siap”.. budak2 mcm tu kan? kita mcm tu la jugak kan? aku dah terlupa seronoknya sekolah rendah. yg kita boleh mengadu semua benda kat cikgu! walaupun cikgu buat tak layan je.
masa pj, diorg eager nak mampus gi padang. aku nak bahagikan kumpulan pun tak boleh, they were uncontrollable. penyelesaiannya, “hah pergi la main”.. aku campak je bola atas padang. pandai2 la diorg main. i must keep my eyes so they won’t panjat the tiang gol. adoi la. nakal nye la budak kecik sorang tu. i have to kejar dari hujung padang ke hujung padang supaya dia tak panjat tiang. kalau tiang jatuh? aku la kena. the girls were so easy to handle. they played ‘cikgu2’..
actually mama was a quite disappointed with me. i am so sorry mama. the classes went crazy when i was in there.
driving back home, make me realised, being a teacher is not as easy as what i see. maybe i would take up kpli course after i finish my bachelor degree.. i must start from zero. i need to learn how to teach.
mama said, “ajar budak kelas pandai pun tak senang mana, diorg mudah dikawal, tp kita kena prepare sungguh2 sbb diorg akan soal mcm2 yg bukan dlm syllabus, come out with their own contoh2”.. oh now i see.
mana2 kelas pun, aku tak pandai explain.. i was not a good teacher. maybe someday.. haha mana tau.😛

 
Leave a comment

Posted by on July 3, 2004 in crash and burn

 

Leave a Reply

 
