RSS

day 4

15 Apr

Day 4,
April 11, 2005

Image hosted by Photobucket.com

By 7am we already having our morning breakfast at the beach. Pagi tu, keadaan lebih sunyi sbb kebanyakan tetamu dah balik smlm. Pagi yang sangat tenang, tak ada org rush nak pergi kerja kejar punch card, atau adik2 kelam-kabut pakai kasut pergi sekolah sbb pagi tadi mama kejut adik tak nak bangun. sunyi. sgt.

)

Air baru nak pasang, sementara tunggu air naik, masing-masing ambil kesempatan mengumpul semua pemandangan untuk diingati. Aku janji, aku nak dtg lagi Tioman. Walaupun tak pandai berenang, tp aktiviti air masih memberi keseronokan pada aku, sekurang-kurangnya.

Hanim tak sabar-sabar untuk menikmati kejernihan air, pagi itu. Langkah Hanim aku ikut, dia berenang, aku berendam. Aku pernah tahu untuk terapung tapi aku takut sgt hari tu nak apungkan diri sendiri. Satu masa tu ada satu semangat, “aku kena buat skrg jugak!”.
“Hanim, kau diri tegak2 kat situ. Aku nak pegang”

Yes! Aku terus bgn tunjuk tanda ‘peace’ kat Nanad. hahahha.. tp tu baru terlentang, camne aku nk tengok ikan dlm air? dari tadi aku dok asyik celup kepala tapi kaki jejak pasir. susah la jugak sbb kaki tu of course mmg nak naik. Nak tak nak, aku nekad je. Kalau tenggelam pun, air cetek je! hahahha

Sekali lagi aku bgn, aku buat ‘peace’ kat Hanim dgn Nanad. YES~! Hanim kata, “Ni kira achievement of a lifetime eh Tuty?”.. “Aah”. Aku tau korang sure ada je gelakkan aku. Saya org baru belajar.

Nanad pun masih takut dgn air, tp kehilangan getah rambut yg canggih tu terus buat dia nak cari getah dalam air, sesuatu yg hampir mustahil sbb batu2 tmpt ikan main2 tu warna hitam dan getah dia pun hitam. Tgh aku cari getah dia, tiba2 aku nampak kaki org sebelah aku tu, ternaik. Aku bangun, dia pun bangun. Dia pun tunjuk tanda ‘peace’ kat aku. hahahhaha
“Bersyukur tak getah kau hilang, Nad?” tanya Hanim gelak2.
“Aku dah tak kisah dah”..

Jam sudah pukul 9pg, kaunter tuala sudah dibuka. Towel counter tu bebetul sebelah swimming pool. Kitorg nak sgt masuk swimming pool dr Day 1, tp tak sanggup. We have appropriate attire to jump in the swimming pool, but we always wear tshirt on top. There is no way, I would wear the swimming suit in front of the Sri Nelayan Restaurant, the restaurant beside the pool. Hari tu dah tanya dah..
Perbualan 1 (day 1):
Hanim: Kalau nak masuk pool pakai mcm ni tak boleh ke?
Lelaki1: Tak boleh, kena pakai swimming attire.
Hanim: Kalau mcm tu, org Islam tak boleh nak masuk swimming pool la? (pedas tak pedas?)
Lelaki1: Boleh, tapi kena pakai la.

Perbualan 2 (day 4):
Hanim: Encik, boleh tak kalau nak masuk swimming pool?
Lelaki2: (dgn muka malas nak jwb) Awak pergi la yg kat sana tu (ada satu area yg tersorok sikit), tp jgn lama2 nanti mat saleh tak happy.

Satu isu disini, kalau mat saleh tak happy boleh, kalau org Malaysia tak happy?
Aku tahu itu undang-undang. Tapi undang2 itu manusia yang buat. Kenapa nak ikut undang2 barat? ini swimming pool, abis tu kalau org main netball semua tu? tak yah kata international level, Sukma level dah, perempuan semua pakai miniskirt.

Yea.. we had a good time though. Stayed in the pool until 10.30, rushed to our room, cleaned up, final check before leaving the room. Check out at 11.30am, had a early lunch at the Sunken Bar, beside the pool, facing the sea. “the sceneries good“, very good i must say. Masa tu air dah pasang penuh, best sgt kalau nak snorkel dedekat + berenang. Nanad and I had margharita pizza for each other while Hanim settled for Tandoori Chicken Sandwich.

at the sunken bar. Tuty, Tioman, dan laut :P

ini shuttle bus berjaya yg persis bas kilang recycle

while waiting for the shuttle bus to Tekek Jetty at 1.00pm, kitorg sempat tertidur kat lobby. Past 3 days were exciting as well as tiring. The speed boat we booked leaved the jetty at 1.40pm. Rupanya speed boat tu singgah Berjaya sbb ada 3 org book bot. Kitorg la tu! padahal that day the ticket lady said, “Tunggu kat jeti Tekek sbb bot dah tak tunggu kat Berjaya lagi dah”. hmmph..

Good bye Tioman. Perjalanan balik ke Mersing lebih selesa, muatan maksimum bot ialah 12 org, dan penumpang utk hari itu cuma 6 org. Hujan lebat ditengah laut, buat kitorg rasa cuak. Rasa mcm naik bas buruk lalu jln kampung. Alhamdulillah sampai Mersing hampir pukul 3ptg.

Singgah masjid Mersing utk solat, beli keropok lekor, then baru terus balik JB. Dekat kul 7 sampai rumah. Menghabiskan sisa tenaga yg akhir utk bercerita dgn mama. pastu, selamat malam!

 
Leave a comment

Posted by on April 15, 2005 in crash and burn

 

Leave a Reply

 
