RSS

112713481710809506

19 Sep

Aku dilahirkan dan dibesarkan mcm korang jugak la. Anak-anak 80-an. Aku sekolah, mcm korang jugaklah, sampai sekolah menengah rata-rata masuk asrama. Jauh dari rumah. Apa beza aku dgn korang? eh salah, apa beza kita dgn diorg?

Diorg tu yang kalau hari Jumaat tak segan-segan makan dekat food court. Konon kalau berpakaian dari tempat kerja ada excuselah? Aku yg segan pandang-pandang diorg. Dengan bangga berborak-borak, mcm tak ada Tuhan yang melihat. Lagi la malu kalau makan dgn teman wanita, perempuan tu sangat bodoh. Org mcm tu nak jadikan teman hidup? Mintak dijauhkan. Aku berbisik pada teman bangsa cina di sebelah..
“eh WP. Kalau u mana la tau terkawin dgn org melayu, jgn kawin dgn org yg tak pergi sembahyang hari Jumaat”.
“kenapa?”
“kalau diorg tak boleh buat satu perkara mudah seminggu sekali utk jadi Muslim yg baik, mcm mana dia nak jadi husband yg baik?”
kalau tak pergi mkn kat foos court pun, ada yg tak segan2 merokok dekat kilang. MEMALUKAN!

Fenomena minum minuman keras pun dah tak berkudis kat telinga aku. Does ‘clubbing-effect’ make someone a cool person? Mintak ampun, kanak-kanak pun gelak. Teringat aku masa practical dulu, dgn bangganya sorang2 cerita apa diorg buat mlm-mlm minggu. Rokok, arak, perempuan. Neraka dah tunggu kau. Kau pergi je lah. Buat kerja sorok-sorok dari maklah, dari isterilah. Takpe Tuhan ada.

Aku tau korang tak mcm tu. Aku harap betul la korang tak mcm tu. Aku mmg doa sangat nanti aku kawin dgn org yg boleh guide aku jadi org yg lebih berguna, jadi isteri yg solehah. Lepas tu boleh masuk syurga sama-sama.

Aku harap aku dah jumpa org tu.

Nanti masa kawin aku nak suami aku boleh baca Quran dan imamkan solat maghrib (sbb aku nak kawin mlm). Sembahyang jemaah la ramai-ramai kan? baru berkat.

dgn siapa aku kawin.. Wallahua’lam.

 
Leave a comment

Posted by on September 19, 2005 in crash and burn

 

Leave a Reply

 
