RSS

smlm dan hari ini, jantung yg berdegup kencang

07 Oct

semalam, dari pagi aku mmg sudah tak senang duduk. ada sahaja yg berputar dlm kepala. aku resah gelisah.

asal ada persoalan dlm kepala, aku luahkan pada rakan sekerja. bagaimana, mcm mana, bila dan apa. aku gusar bila setiap pertanyaan itu jawapannya kabur, lebih runsing jika tiada jawapan. ini soal masa depan. kusut aku jadinya. kadang kala bila terlalu runsing, aku ketawa sendiri.. ini pun boleh jadi risau, bisik kecil hatiku.

mlm tiba, aku dah mula kecut perut. tidur pun dah tak boleh. tp bila dah tertidur, sahur liat pulak nak bgn. nak tak nak, kena bgn. aku akan harungi hari yg letih hari ni

aku tertidur selepas subuh. sedar2 dah pukul 7.. kelam kabut gosok baju dan tudung. dah janji utk jumpa aj3k di kempas pukul 8. last2 pukul 8 baru keluar. dia pun sama bgn lambat sbb tak boleh tidur mlm.

jantung aku mccm nak tercabut, punya takut. segala yg aku hafal mlm tadi semua dah hilang. nasib baik ada kepakaran library bergerak – cik ashka. semua soalan diajukan secara sms. dia akan menjawab secara ringkas dan tepat semua soalan yg diajukan dlm masa kurang dr 1 minit. hebat kan?

“pengertian ayat last alfatihah, tlg2. cuak gell. pagi tadi hafal ni dah tak ingat”
“iaitu org2 yg Kau telah kurniakan nikmat kpd mereka, bkn jln yg telah Kau murkai dan bkn pula jln2 org yg sesat”

sampai sahaja tempat letak kereta,
“yang, bacaan sujud sahwi mcm mana? saya tak hafal sbb tak buat”
“tak hafal?”, aj3k terus membacakan dan membantu aku mengingatinya.

“ya Allah, takutnya.. bismillah bismillah.. selawat”

semua berjalan lancar. soalan pertama utk aj3k, ucapan shahadah dan pengertian. bacaan al-fatihah utk ku. lega aku tak diminta utk berikan pengertian. bacaan doa qunut bersama2, aku dah tersangkut sbb pace aku dgn aj3k tak sama. aku angkat tgn minta maaf, pegawai senyum dan mengangguk seraya mendengar aj3k teruskan bacaan. aku baca sendiri laju je.

apa hukum doa qunut? nasib baik aku yg jawab, kalau tak aj3k nak jwb sunat afdhal. hahahha.. kalau ditinggalkan? kena lakukan sujud sahwi. bila? selepas tahiyat akhir sblm salam. lepas tu dia terus toleh kat aj3k, “bacakan bacaan utk sujud sahwi?”.. perghhhhh aku lega gilaaaaa~

jenis2 air aj3k jawab. hukum menggunakan air musyammas aku jawab. jenis2 najis aku jawab. apa itu taharah, aku jawab. apa itu najis muhafafah aku jawab. kaedah membersihkannya aj3k jawab. senaraikan rukun nikah aku jawab.

dia toleh aj3k. apa itu nikah. kitorg tergamam. apa ek, soal ku dlm hati. aj3k goreng, skali betul. dia tanya aj3k, apa tanggungjawab suami. aj3k jwb dgn tenang. skali dia pandang aku terus tanya, “apa tanggung jawab isteri?”

*blank

aku blur sungguh. tak leh pikir.

apa ek? panic terus kat situ. aku try goreng tapi takde hasil yg boleh kluar dari mulut aku properly. yg lagi hangin tunang tersayang aku ni menghasilkan bunyi yg aku tahu itu adalah bunyi gelak kecil. kureng asem punya budak. tapi takpe, pegawai tu guide aku dia bg clue terus aku dpt jawab.

lawak la.. yg mcm2 tu aku boleh pulak jawab. tanggungjawab isteri yg printed blkg sijil kursus boleh tak tau.

sampai ke rumah masa buka puasa dgn family aku, aj3k bukak cerita tu. alaa.. dia baca sujud sahwi pun salah, padahal ajar aku pagi tadi. percaya la, cerita tu mesti dah sampai pasir gudang. sampai pegawai tu pun gelak tgk muka aku panic.

waaaaaa kitorg dah lulus~…

 
29 Comments

Posted by on October 7, 2006 in simply random

 

29 responses to “smlm dan hari ini, jantung yg berdegup kencang

  1. arina aziz

    October 7, 2006 at 11:14 am

    ada test eh benda gini? tak tau pun… test ni lepas kursus kawen ke apa?

     
  2. AishahMAK

    October 7, 2006 at 3:43 pm

    Qadi yang berketurunan Jawa mengajukan soalan kepada Pengantin lelaki, “Lepas Juhur, apa?” (Lepas Zuhur, apa?).

    Pengantin lelaki yang gabra terus menjawab, “Lepas Juhur, Singapore!”
    😀

     
  3. t.u-ty

    October 7, 2006 at 8:34 pm

    arina,
    ni temuduga utk dpt kebenaran bernikah. kat johor wajib, tak tau negeri2 lain. kitorg buat interview sama2 sbb sama2 org johor, duduk kat johor and nikah kat johor. hehhehe dah buat kursus pra blum? nnt you’ll know procedure dia mcm mana.

    aishah,
    hahahahhahahah.. ni kisah benar ke?

     
  4. aj3k

    October 7, 2006 at 10:16 pm

    oittt..kenapa tersayang tuh ada garis ditgh2.wah wah wah!!

     
  5. ashka

    October 8, 2006 at 4:57 am

    bagus la cik ashka tu. hopefully nanti dia pun senang nak pass.. hahahaha. dah la nnt kena buat soghe2😛

     
  6. lutfi

    October 8, 2006 at 10:07 am

    hmm. kenapa jabatan agama suka sangat menyusahkan benda yang halal.

     
  7. lutfi

    October 8, 2006 at 11:15 am

    Q: baca qunut
    A: qunut panjang ke pendek?
    Q: qunut panjang.
    A: bismillah. qunuuuuuuuuuuuut.

     
  8. t.u-ty

    October 8, 2006 at 11:25 am

    tak de la lupi. ini satu langkah utk make sure semua pasangan tu tau at least basic as a muslim, as a husband/wife etc. bukan tau ‘kawin’ semata2 tp hukum hakam ntah mana2. benda ni tak susah kalau difikirkan betul2. kalau kau solat, kau puasa, tau apa hukum islam and iman, insyaAllah.

    part2 sign borang tu susah sikit sbb skrg ni kita hidup mana kita kenal ketua kampung semua tu. bkn mcm dulu2 dlm citer p.ramlee. aku kenal ketua kampung aku sbb pakcik tu dulu bukak kedai, skrg dah tak la. aizec punya ketua kampung duduk ntah berapa km dr rumah dia. so sbnrnya kalau kita betul2 amik tau pasal apa jadi dlm kejiranan, tak de apa yg susah.

    yg susah ialah bila kita tak tau pape pasal islam, benda2 yg tak amalkan. alhamdulillah aku dgn aizec dpt jawab sbb itu semua basic. kalau dia tanya pasal haji aku rasa aku sangkut la. part nikah belajar masa djh 5 skolah agama, tu aizec sangkut sikit sbb dia belajar sampai djh 4 je. hahahahhaha tapi aku boleh sangkut soalan simple. aku blur la~

     
  9. lutfi

    October 8, 2006 at 12:43 pm

    yes. tapi aku still tak sokong sbb byk sebab2 yg panjang.

     
  10. shera

    October 8, 2006 at 9:33 pm

    owhhh johor cam kedah kot..
    kalo tak pass kena balik semula, dtg esok..ade tak ,mcm tuh?
    dasat gak soalan dia..
    huhuhu…

    congrats k.tuty!

     
  11. t.u-ty

    October 8, 2006 at 10:51 pm

    tak tau la kalau tak pass camne pulak. setakat ni kawan2 saya semua lulus la, eventhough soalan yg diorg dpt sikit dari saya.. hahahha

     
  12. litium

    October 10, 2006 at 6:27 pm

    wah mcm ujian lisan PAFA tapi lebih horror! hahahhaah

     
  13. mooke

    October 10, 2006 at 8:48 pm

    agree with lutpi. mengadakan benda yang tak perlu but since you guys enjoy it so much well then good for you🙂

     
  14. t.u-ty

    October 10, 2006 at 9:50 pm

    hhahaha.. kena la enjoy kut.. nak tak nak kena lalu jugak. hhahahha

     
  15. ashka

    October 10, 2006 at 10:29 pm

    hehe ok jugak. nanti cari balik kitab mutla’al badrain😛

     
  16. lutfi

    October 11, 2006 at 8:36 pm

    rasanya kelantan tak yah. pak imam yg nikkoh tu tanye “acu baco petihoh”

     
  17. t.u-ty

    October 12, 2006 at 12:08 am

    eh nad, hari tu kat central bookstore aku jumpa muta’al badrain tulisan rumi. haha tp aku tak baca la. tak tahu la ayat dia dah improve belum.

     
  18. tenthings

    October 12, 2006 at 4:36 am

    org slangor gune zadul mut3allim. sirah buku yg kale merah jambu tu.

     
  19. tenthings

    October 12, 2006 at 4:36 am

    btw tenthings ni aku nye site – lupi

     
  20. Lady K

    October 12, 2006 at 9:57 am

    aku dah tertinggal ketapi ni.. maklumlah.. anti social hehehe..
    aku agree ngn tuty.. yg ditanya sumer basic, klu tak tau nak jwb sbb takde pengetahuan mmg obviously tidak mengamalkan. klu diri tak amalkan & takde ilmu, mcm mana nak bimbing keluarga? tepuk dada tanya iman.
    nway congrats guys! I turned down two wedding invitations for a special wedding @ Kangkar Pulai *wink*

     
  21. t.u-ty

    October 12, 2006 at 9:24 pm

    ahahahahhahha.. aku yg bgtau awal2 kan?😀

     
  22. Naja

    October 12, 2006 at 10:15 pm

    Tak tahu pulak Johor punye rules macam ni. Tapi baguslah buat macam ni, kalau takde ilmu yang basic ni macamana nak bimbing keluarga kan? Cuti raya berapa lama tuty? (Sorry la aku ni terover excited nak raya hehe)

     
  23. nana enam

    October 13, 2006 at 11:12 am

    hehe saje nyibuk.. just nk inform ko.. “maybe” ada sorg lg kwn kita pun nk kawin sama hari dgn ko.. dia tak kasi aku hebah lagi sbb blm konfem so aku takleh la nk reveal sapa kan hehe
    nway congrats dh pass kursus!! dh boleh konfem la trip gi jb kan

     
  24. alysha

    October 13, 2006 at 12:38 pm

    Aku tau sape yang nak kawin sama hari ngan tuty….Orang topaz!!!!!!!!!

    Nway Tuty, nasib baik kat sini tade interview cam2.Infact my dad yang uruskan semuanya.Al-hamdulillah.

     
  25. alysha

    October 13, 2006 at 12:52 pm

    ladyK,hopefully u wont turn down my invitation!

     
  26. t.u-ty

    October 13, 2006 at 10:39 pm

    naja,aku cuti seminggu (sahaja!!).. end oct dah masuk kerja dah. pastu dah marathon siapkan brg2 remeh2.

    nana,
    aku pun tau sape. ehhehehe.. by the way, yg tu bukan kursus, just a simple interview utk dpt kebenaran utk berkahwin. kursus lama dah lepass😉

    alysha,
    mana aci camni!~ takyah buat pape? ahahhaha.. nway it was fun doing that interview. ingat balik tahap panic masa tu mmg kelakar at the same time ingatkan balik benda2 yg dah pernah belajar

     
  27. nana enam

    October 19, 2006 at 12:47 am

    hehe tuty n alysha, bukan org topaz la yg nak kawin sama dgn tuty tu.. sapa ek? nnnt aku bgtau ye.. hehe jenuh la kan.. 3 kenduri hari yg sama.. tak pernah2 lg nih

     
  28. t.u-ty

    October 20, 2006 at 6:37 am

    nana,
    kalau camtu ada 3 weddings on the same date! kalau semua kat kl ok lagi. ni yg kat kl la menang! isk ni tak aci nih.

     
  29. Lady K

    October 21, 2006 at 1:00 am

    alysha,
    don’t worry😉
    wah smp 3 wedding on the same day.. i wonder sape lagi sorg tu?

     

Leave a Reply

 
