RSS

my beg punya cerita

10 May

kat kilang aku mmg ada rutin check beg tiap kali kluar kilang. ini utk mengelakkan pekerja bawak brg2 kompeni, thumbdrive (takut confidential document kluar), PCB, anything yg berkenaan. kalau lelaki siap kena raba2, perempuan check beg je.

so masa mula2 aku naik kerja lepas maternity leave tu, aku mcm segan2 nak bawak balik susu. padahal pak gad dah biasa dah dgn fenomena ibu2 baru naik kerja mmg bwk balik susu. mana tahan nak tunggu sampai ptg even tak total BF pun. selalunya those moms akan berenti pump sekitar umur baby diorg 3-4 bulan.

Pak gad: Wahh dalam beg ada beg?
Aku: aah. nak tgk?
Pak gad: Apa dlm tu?
Aku: ermmm susu (perlahan je aku ckp)
Pak gad: tunjuk la skit buat syarat saya check.
Aku pun tunjuk.. tu je la sekali dia mintak aku bukak. kalau bukak lagi pun kat gad lain, tu pun kalau first time diorg check aku.

lepas2 tu bila aku balik, bila jln dah lengang sbb aku balik lambat, dari jauh pak gad dah senyum.. “Haaa baik2 tu yg bawak beg hitam. ada bom dlm tu”.. senyum je la. diorg mmg friendly walaupun muka sorang2 bengis.

pastu baru2 ni ada la pulak kompeni hire pak gad kontrak, maybe sbb nak cut cost (cam biasa), pak gad ramai berenti masa VSS dulu. biasanya for each guard post diorg akan letak gad lama and sorang gad baru.. so masa mula2 gad2 baru ni nak check beg aku, gad lama akan ckp “takpe, takyah bukak.. jalan jalan”.. so lega la kan..

kebelakangan ni 2org pak gad baru duk sendiri kat each guard post.. aku lalu la tanpa rasa bersalah.
pak gad 1: bukak beg.. (berlagak gila mamat ni. umur aku rasa cam 19thn je)
aku bukak la, without kluarkan beg avent aku dlm tu.
pak gad 1: ini apa? (sambil angkat kluar beg aku secara terang-terangan kat blkg ramai org)
aku: susu..
time ni dia tunjuk kat gad lagi satu.. tp mcm superior dia la aku rasa
pak gad 2: bukak kejap
aku pun bukak laaa.. takkan nak bergaduh kat situ
aku: biasanya gad tak bukak beg ni
pak gad 2: apa ni?
aku: susu. yg ini pam. (lama sgt dia tahan. geram aku)
pak gad 2: aahh ok.. jln jln

2 hari lepas tu, mamat 19thn tu on duty lagi. dia nak check beg aku lagi.. LAGI! tak puas hati ke?
pak gad: apa ni?
aku: susu.. tak payah bukak la. hari tu kan dah tgk
pak gad: ohh yg hari tu.. ok ok
aku dah jln 2 meter dr dia.. dia tanya, kuat.
pak gad: susu apa eh?
aku: susu badan!

pastu last week aku balik awal sbb nak hantar adam injek. this time aku bwk beg lain.. aku bwk medela punya beg. this time ada pak gad lama..
pak gad lama: balik awal hari ni? (sambil amik slip balik awal and gad yg 19thn tu check beg aku.)
aku: aah.. nak pegi klinik baby nak injek.
pak gad lama: baby dah berapa bulan?
aku: dah 6 bulan dah
dah siap sign, aku pun nak amik beg aku nak balik terus. aizec dah tunggu.
pak gad baru: awak doktor eh?
aku: hah? apa?
pak gad baru: doktor ke?
aku: takde lah! ..
aku dah tak tahan nak gelak. apa ke hal kat kilang electronic ni ada doktor pakai uniform? aku tak tahu apa yg dia bayangkan apa aku buat agaknya dgn tubings and horns in the bag!

 
6 Comments

Posted by on May 10, 2008 in simply random

 

6 responses to “my beg punya cerita

  1. ashka

    May 11, 2008 at 8:31 pm

    urghhh.. malasnya nak start kerja balik. kenapa laaaaa ML bukan 6 bulan?

     
  2. mommylyssa

    May 12, 2008 at 10:52 am

    hahahahaaha…nak gelak baca…kenapa doctor ek???

     
  3. mami hafiy

    May 12, 2008 at 9:11 pm

    kita pon penah kene tahan pak gad tanye “ape dlm beg ni?” ckp “susu” tekejut dia “SUSU???” hehehehe.

    agaknya pak2 gad tu dok borak apa la sama2 derang pasal susu. hahahaha.

     
  4. t.u-ty

    May 12, 2008 at 11:34 pm

    budak kat ofis pun gelak gila bila dia tanya pasal doktor tu. maybe the tubings yg nampak mcm ‘doktor’.. hahah today he purposely took out the bottle to see the ‘susu’.. hahahha mcm tak puas hato dgn beg ‘susu’ nih

     
  5. mrs noba

    May 19, 2008 at 4:49 pm

    hi,
    stumbled upon ur blog and read this entry…
    hilarious!!! tang pak guard tanya u doctor ke dak?
    what triggered him to ask u that? sbb pump tu ke…
    adoiii laa pak guard😀

     
  6. tuty

    May 20, 2008 at 10:13 pm

    i dont know what made he thinks tht i am a ‘doctor’.. rasanya dia dah lama fikir nak tanya “why do you bring big bag to work? why i see you bring milk everyday”.. but he asked, “awak doktor ke?”

     

Leave a Reply

 
