RSS

me as a mom of 1 year old adam

29 Oct

bringing up adam, dari baby sampai la setahun ni, has changed me a lot. surrounded by lovely and kind family, aku jadi resah. especially bila ada reach the age of 4-5 month. when he started to tiru cara org mkn. that is when the aunties and grannies insisted me to give adam food. that time i could save my baby by saying “doktor ckp lepas 6 bulan”.. and i get, “tak payah ikut sangat cakap doktor”.. diamkan je la. tp kalau diam hati sendiri sakit kan.. kalau ckp sakitkan hati org.

aku ada misi yg ideal (dulu dulu).. nak bg adam only milk sampai dia 2 tahun. i know there are moms out there berjaya buat. tp bila ada sampai 6 bulan, aku excited nak bg dia mkn.. dia masuk 8 bulan je, aku rasa bg susu senang sgt compare nak siapkan mknn dia. ye la kan, tak payah sibuk2 nak panaskan mknn la etc. hahah i’m talking about laziness. mmg breastfeeding ni mcm intended for ppl yg malas mcm aku.😛

aku lega raya nih adam dah setahun, so aku tak la jadi org gila bila semua org nak offer itu dan ini. semalam masa open hse kat rumah mama (atuk mama adam la).. ada guest tu suuuuuuuuukaaaaaaaaaa je bg adam mkn sate daging. dia kunyah2 dlm mulut dia pastu suapkan adam. yucky~

sorry i dont mean to be rude, tp aku tak tahu dia punya oral hygine mcm mana kan. kalau aku kunyahkan utk adam, aku tahu aku dlm keadaan sihat, tak selsema/batuk etc. even if i dont brush my teeth that morning, at least i am his mom. ohh my ohh my.. nasib baik adam nih tak suka jugak.. dia kluarkan sate tu and bila that guest yg baik hati nak bg lagi, aku ckp “takpe la, adam tak nak”.. aku tak leh nk bawak lari adam, masa tu tgh suap adam mkn nasi kat depan tv.

sepanjang besarkan adam, aku tau aku dah byk sakitkan hati org tua. aku ni mmg keras kepala and selfish. ajek sendiri sakit hati dgn aku. tp niat aku cuma nak besarkan adam sebaik mungkin. kitorg pernah gaduh besar masa ada kuning lama tu. menangis2 aku dlm pantang ajek marah kat aku, sbb aku selfish? aah.. sbb aku tak bg org lain bg air masak/susu kambing etc. tak nak. bila org tanya kenapa tak nak.. aku dgn muka sakit hati jawab, “sbb tuty mmg tak nak”. there is a valid explaination, tp aku tgh dalam pantang dan sangat depressed. nasib baik tak meroyan. itu la last2 duduk rumah sendiri jaga mkn minum sendiri, anak aku jaga sendiri.

bila nak intro solid food pun aku jadi mcm tu sekali lagi. nak intro certain food sikit2, bukan terus bg semua. bila aku ckp “jgn”.. org lain ckp “bagi je”.. nnt mula la aku tarik muka.. time time ni la aku elakkan mkn beramai2 walaupun aku suka mkn ramai2. there are numerous times adam tersedak mkn mcm2 yg disuap. at this time, ajek dah sama geng dgn aku so aku rasa lega bila ada org back up. hehe thanks sayang.

bila adam dah setahun, aku mmg lega sgt lah. tak payah aku nak bergaduh2 lagi apa betul apa salah dlm cara aku besarkan adam. semua parents ada cara masing2 kan, takde apa yg salah. aku teach adam to love books walaupun dia tak tau apa cerita buku tu, ajek teaches adam to appreciate music. now i could drive with adam, where he would sit quietly in his seat while ‘reading’ his books, or enjoying the songs. tp baca buku lebih senyap la dr dgr lagu. he’ll enjoys music more when daddy is around. 

adam got a ‘4 wheel drive’ for his bday from atuk mama and atuk ayah. aku mcm tertampar bila adam beriya kejar kereta tu, naik sendiri and off he went away.. i said to myself, adam is telling me “mama, adam dah besar”

a stylish car, a tigger bag that contained sepasang baju and kasut, and also money that nekmi gave. adam is ready to explore the world, leaving the old mama and daddy at home..

 
2 Comments

Posted by on October 29, 2008 in simply random

 

2 responses to “me as a mom of 1 year old adam

  1. aj3k

    October 29, 2008 at 8:32 am

    owhhh~~rindu adam!

     
  2. Lady K

    October 30, 2008 at 2:27 am

    go Tuty go!😀

     

Leave a Reply

 
