RSS

cerekarama tak best

12 Jul

dulu aku adalah penunggu setia tiap2 hari sabtu sbb nak tgk cerekarama. skrg, aku tgk kadang2 je, tapi setiap kali aku tgk mesti mengecewakan akhirnya.

mcm tadi citer mustika, aku tak tau apa mesejnya. atau apa  tujuan cerita tu.. mcm melompat2. dah abis, aku dgn mama (yg setia tunggu sampai citer habis) rasa kosong je. “dah la tdo”.

sambil2 tgk tv, mama tanya, “nnt lepas bersalin mkn jamu apa?”

“tak mkn pape”, jawab aku yg membuahkan muka pelik kat muka mama.

“nnt baby kuning, yg ni lahir pun mmg ada potensi kena jaundis”

“kenapa?”

“sbb tuty diabetic. risk kat baby. baby nnt byk darah, so nnt bila darah pecah byk la bilirubin-nya”

“kalau dah kuning nak buat camne?”

“masuk hospital je la, duduk bwh lampu”, jawab aku selamba.. tp raut muka pelik mama tu dah berubah kepada risau.

kemudian kami sambung tgk cerekarama yg mengelirukan. abis citer, mama terus masuk bilik dgn perasaan hampa dgn tayangan tv itu.

oh ok.. now i remember why i want to stay at my house after confinement. aku nak meredakan suasana risau baby kena jaundis dari menjadi haru biru seperti masa awal bulan pertama dan kedua Adam dulu.

only Allah knows how we felt that period. being first time parents, facing the all the blames and what-not (esp what i consumed during pregnancy, and why i did not want to give my baby goat’s milk) from the elderly, almost buat aku gila. i cried in the bathroom everytime i heard someone talking about it. i locked my mouth shut, i just do not want to worsen the scenario. i wasn’t myself. only paeds and nurses supported us. we met 3 paed, but one is pelik because he asked me to stop BF-ing my son at all. screw you!

as i’ve said earlier in my blog, BF is a privillege, its a gift from Allah to all capable mothers. why did i say capable? because some mothers are unable to BF their children due to some rare cases of lack of certain hormones, but BF is not impossible for them.

aku menyampah pegi jusco ada booth jual susu kambing secara komersial dan claim “goat’s milk is the closest to mother’s milk”.. papepun, kalau tak nak BF pun, susu formula adalah yg terbaik sebagai ganti. pakar2 dah study dah benda tu. senang je ek dia claim gitu. kalau ada org ikut and baby kuning teruk sampai sawan, mmg boleh saman.

wht did you eat after your baby is delivered? tgk la baby ni camne, kalau aku rasa baby ok lepas 4 minggu, ada la agaknya aku mkn supplement pape. kalau tidak, dgn bengkung2 aku tanggal sbb nak ulang alik hospital. 4 meter you~, jauh tu nak ikat bengkung. hahahha..

Adam is still having his on off fever. he (we) had completed his 3 days antibiotics, but he still refuse to eat and throw out the milk. he looks thin. sian dia, dah la mamai mkn ubat mlm semalam, dah sambung mkn ubat lagi siang tadi. mlm ni aku tak bg ubat selsema sbb keadaan sgt tak boleh dikawal. he slept after muntah depan TV. huaaaaaa seb baik ada alas. kalau tak pengsan la nak cuci carpet.

the thought of berehat lepas jaga Adam 2 hari, takde la rehat pun. bila kita rehat, baby dlm perut pulak berpesta muda-mudi. i need to move around (dengan sengal2 punggung dan pinggang) to lessen the active-ness. aku kesian balik rumah mama ni, mama yg susah2 nak kejar2kan adam ke toilet bila dia nampak mcm nak muntah. i mean, all my adik2 mcm blur what to do. hehe normal la tu, nnt ada anak baru la diorg belajar.

oh i mengamuk kepada adik2 i yg terchenta. they let the bathroom dirty!! immediately, i gave RM20, pegi kedai beli berus, sabun cuci toilet and clorox. bukannya takde benda2 tu kat umah, but i want the items to be permanent in that bathroom. hoh diorg ni masa mandi tutup mata agaknya. i was really pissed and it was mama who asked my brother to clean the bathroom. but later it was me who cleaned it again. not to my expectation.

aaa ngantuk dan letih. adam mintak dukung byk hari ni, dan org yg dukung itu mesti mama. ntah kenapa merajuk dgn daddy.

 
5 Comments

Posted by on July 12, 2009 in simply random

 

5 responses to “cerekarama tak best

  1. mrs noba

    July 12, 2009 at 10:35 am

    oh yes…cerita mustika mcm ntah pape…
    penat jer tunggu ending.

    beb, good luck masa pantang nanti. i pun kadang tu bingit jer dengar org nyot-nyet tidak berfakta nih.

     
  2. nforname

    July 16, 2009 at 2:59 pm

    tuty, saya ada terbaca resepi makaroni bakar dlm blog ni nak copy la resepi tu tapi tak jumpa la.

     
    • t.u-ty

      July 17, 2009 at 12:36 am

      Thx sbb ingat ada recipe ni kat blog
      Dah tak ingat camne nk buat.
      Weekend ni bole buat lagi. Ni link to tht recipe tgk kat comment dia
      Kenapa la x buat proper entry masa tu
      https://altuty.wordpress.com/2006/09/25/the-rights/

       
      • nforname

        July 17, 2009 at 7:36 am

        dah copy. thanks!

         
  3. t.u-ty

    July 17, 2009 at 12:40 am

    Resepi kat sini
    Tgk kat comment dia
    Hehehhe
    Thx sbb ingat, saya pun tak ingat
    https://altuty.wordpress.com/2006/09/25/the-rights/

     

Leave a Reply

 
