RSS

MC for a week, dan juga juling.

11 Aug

Semalam bangun2 pagi mata dah takleh bukak, ketumbit mcm ada bola ping pong kat kelopak. Sakit betul. Terus mandi, and gosok baju. Masa nak pakai toner, tgk cermin, “mak aii, malu la nak gi keje gini”. Terus text org2 tertentu btau aku tak gi keje.

Then at 8.30, masuk bilik air tetiba darah keluar dgn byknya. huaaa apa nih? Panggil Ajek yg masih diulit mimpi di pagi Isnin (mentang2 takde meeting pagi, pastu hujan plak tu!), showed him the blood. “ok cepat2, daddy anta Adam jap”.

Aku pun siap2. Terus pegi pack baju, in case admitted nnt (mcm masa previous pregnancy). Aku bingung nak pack apa, padan la dgn muka kan. Masuk je la apa2.

Dapat jumpa gynae kul 10.30. Tapi alhamdulillah takde apa2 yg nak dirisaukan. Baby still can bertahan sampai week 37, insyaAllah. I’ve been given a week MC. Alhamdulillah!!! I can rest at home, without sakit hati at the office. Entah la betul2 sakit hati sekarang dekat office. Betul2 tak tahan. Dah kluar dari bilik doktor, aku terfikir, kenapa tak mintak je MC sampai bersalin? hahahha.. tak mungkin kut, kan? kalau tak mesti dia dah bagi je😛

Hari ni Ajek takde, meeting kat KL. I need to go to clinic, ketumbit nih buat aku juling dah. smlm kelam kabut pasal bleeding lupa nak gi klinik terus masa balik. Betul, aku juling skrg ni.

Tidur malam dah tak lena. Smlm scan baby, the baby is big and the amniotic fluid is lebih banyak dari yg biasa. Ya Allah, serious aku risau. Hopefully I could deliver the baby safely. DrTokha ckp maybe the diet control is not so good. Ye lah agaknya, kalau weekend mana nak beringat. So in 3 weeks time ni, I HAVE TO WATCH MY DIET CLOSELY!

Ok, si juling nak pergi klinik. Utk pengetahuan kalian, ini adalah kali pertama saya dijangkiti ketumbit selama saya ingat.  Selalunya ketumbit tak pernah jadi, mesti dia surut. Saya tak sangka ketumbit ini sungguh menyakitkan.

 
4 Comments

Posted by on August 11, 2009 in simply random

 

4 responses to “MC for a week, dan juga juling.

  1. peaceza

    August 12, 2009 at 7:46 pm

    tuty, apa kesan2 kalau ada diabetes taim pregnant eh?

     
  2. t.u-ty

    August 12, 2009 at 10:19 pm

    kesan is more to baby than to mom.
    1) baby besar
    2) air ketuban byk sgt- takut uri takleh nak carry the load
    3) premature labor
    4) baby jaundice
    5) birth defect
    6) still birth

    to mom:
    1) hypertension
    2) yeast infection
    3) eye problem
    4) c-sect delivery (due to baby besar)

    kau diabetic ke? dont worry, diabetes boleh control, kena disiplin la. have your blood glucose monitored 2hrs every meal. awal2 dulu sehari sekali je aku buat, skrg buat 2-3 kali just to make sure the glucose level is below than 7. makin perut bulat makin susah sbb physical stress.

     
    • peaceza

      August 12, 2009 at 10:39 pm

      xla, aku baru kena wat mgtt 2 kali sbb family history, tapi result okay lagi, n nurse soh gakla control diet sbb berat naik lebey 2kg..aku nk tau jek apa jadik kat baby klu mak dia ada diabetes..

       
      • t.u-ty

        August 13, 2009 at 9:30 am

        oohh alhamdulillah kau sihat. utk control weight aku takde masalah, entahlah senang je nak control berat kali ni. tp masalahnya aku duk teringin nak mkn buah2 manis tu. tengok je la jawabnya. seb baik takde mengidam pape. kalau ngidam pun, lepas bersalin la boleh mkn, itu pun kalau aku punya diabetes hilang. harapnya hilang la🙂

         

Leave a Reply

 
