RSS

Kawan sekolah

17 Dec

“Nanti Adam pergi sekolah dgn Lisa, Kakak Linda, Irfan, Abg Alif, Abg Azim..” kata Adam dengan nada yg sangat gembira.

Bual-bual mama dgn anak sebelum Adam lelapkan mata.

Atau dalam bahasa Adam,

“nanti Adam gi uyah ngan Ica, Inda, Ipan, Abg Ayip, Abg Ajim”

Aku terdiam. Alamak Adam salah faham ni. Org lain semua sekolah lain-lain. Alif dan Linda dah sekolah rendah, Azim sekolah menengah. Lisa dan Linda ke Tadika Pintar Bistari yg tak terima Adam sbb tak cukup umur lagi.

*note: Adam ada masalah pelat dgn huruf yg lidah dihentikan di hujung langit2: S, L, dan T*

“Adam, semua org sekolah lain. Alif pergi dgn Linda, Lisa dgn Irfan, Ang Azim sekolah lain jugak,” aku cuba terangkan.

“Adam?” Soalnya.

“Adam sorang-sorang laaaa”

Muka Adam panik. Lepas tu dia senyum, dia terus jawab, “taaaaaak”. Hehe

“Tak la, Adam nanti kat sekolah jumpa org lain. Ramaai kawan lain jugak'”

“Adam nnt ramai kawan, mama?”

“Aah. Adam pergi sorang eh. Pagi mama hantar, balik nnt naik van. Boleh?”

“Boleh!” Jawab dgn berani. Bangga beb!!

“Adam takut tak?” Soal aku. (aku yg nebes lebih)

“Tak. Adam berani. Nanti Adam nak naik van, naik bas yg besar mcm ni..” sambil depakan tangan.

Aisehhh dia ni.. Mana ada naik bas! Nanti takut dia kecewa pulak.

“Nanti Adam naik bas bila dah besar sikit la. Skrg belum besar sgt, naik van je”

“Nanti Adam makan nasi, makan ayam, makan ikan.. Nanti Adam besar!” Dia beri hujah mcm mana nak besar. Aku pun sambung.. “makan sayur..”

“taaaaaaaakk!!”

Hehehe

* *

Sayu ada, happy ada. Macam mana hari pertama sekolah Adam? Back in 1986, I didnt cry. But I was 5.

Before that, my parents sent me to kindy too, I was younger. I remembered that I want to naik bas too when mama and ayah sent me to kindy because the nenek & family next to our house weren’t at home. Holiday lah kut? I cried, yes I remembered. Then I naik bas balik rumah. Luckily the bus I took mmg jalan2 around the neighbourhood jugak. The pakcik driver dah panic. Masa tu mmg takde telefon tangan kan? Dah tu aku yg dlm bas sorang2 ni nangis sbb dah panic org turun bas, aku tak turun2 sbb tak sampai rumah.

Tu la, mama dgn ayah tak nak bagi naik bas, aku naik bas sendiri dah.

To the driver, thank you for not kidnapping me that time. Saya doakan pakcik sekeluarga diberkati.

 

 
1 Comment

Posted by on December 17, 2010 in simply random

 

One response to “Kawan sekolah

  1. Chech

    December 17, 2010 at 5:07 pm

    I’m nervous, too, because Khalish cries every time we sent him to the nursery. Memang dah cepat reda nangis bila kitorang pergi, tapi, still, nangis beriya! Aku tak nangis langsung masa tadika. Then, it occurred to me after reading your post that I was already 5.

    All the best to all of us🙂.

     

Leave a Reply

 
