RSS

Kindy Hunting

22 Jun

Adam dan mama pergi hunting hari ni.

Hunting tadika utk Adam tahun depan. Boleh tahan mencabar jugaklah.

“Adam, hari ni ikut mama nak? Tgk school?”
“Nak mama, nak school”, muka berseri2 je.

Oleh kerana gas kat rumah habis, alasaan betul kukuh utk tak payah masak sarapan. Hantar Aidan pagi2, lepas tu kami sarapan di Lan’s Coffee House. Nama ‘kedai kopi’ tapi yg femes kat situ nasi ayam. Aku dgn Ajek mmg kalau dtg nasi ayam + sirap bandung la. Adam makan setengah pinggan, banyak mamat ni makan sejak2 sukses potty training. Maybe sbb awal2 tu dia takut nak pee, so dia tak nak minum susu. Tapi mkn banyak. Sejak tu susu dah kurang and mkn sudah banyak. Maknanya, aku mmg tak leh ngelat kalau dia ada kat rumah. Makan mesti cukup. Kalau tak harus mengamuk runtuh rumah org lapar.

Hasil hari ini:

1) Tadika Pintar Bestari

I might say this preschool has the most reputable review/feedback among parents in Pasir Gudang. Unfortunately, they did not start take 4year old students. OK lah. Thn depan lagi la ye Adam?

  • Location: dekat dgn umah – tick!
  • Teachers: friendly and smiley (?) – tick!
  • Boleh jawab apa aku tanya – tick!
  • Environment – rumput pendek, information boards colourful dan nampak updated – tick tick tick
  • Fees: Around RM300 (registration- half year); RM100-130 (monthly)

2) NURI

Haa.. ini the most reputable in Johor Bahru. Banyak branch ok. English medium preschool. Adik2 aku pun masuk NURI ni dulu. tapi dulu mcm more to Islamic skit. Dulu most teachers are muslim. But not now. Sampai kat Nuri ni Adam sangat interested. Very anxious to go into the classroom etc. He even walked himself, tak toleh belakang pun.

“jom Adam, turun”
“mama, beg Adam mana?”
“hari ni kita tak school lagi, tgk je dulu”

Teacher Gaya greeted us, and showed us the office.

  • Location: dekat dgn umah – tick!
  • Teachers: verrrrrrry friendly!! – tick!
  • Sangat boleh jual produk-lah cikgu dia nih- tick tick tick! (she showed me the whole range of books and activities. i must say verry impressive)
  • Environment : needless to say. very neat despite of ramai budak. rumput pendek. info boards chantek dan menarik hati mak nih..
  • Fees: RM1400 (registration-for 1 year inclusive of 2 month fees, books, uniforms, activities etc ); RM220 (monthly)

I repeat, the books are very good.

3) Tadika Ad-Din

Ini Islamic-english medium. Papan iklan menarik. Selain dari preschool ad-din pun ada nursery. Aku salah pegi pintu. Rupanya aku gi kat nursery, tadika sebelah sana.

First impression-fail. Safety was not manage properly. The gate was not lock, I was greeted by a school boy, opening the gate for me. What if I’m a penculik? I could take away 3 kids easily. Ok tu satu.

One of the teacher came, tanya tujuan aku. Aku ckp aku cuma nk tgk2.. Dah tu dia silakan aku masuk terus tinggalkan aku. Aku plak kelam kabut tutup pintu sbb ada budak kecit nak kluar pagar. Hoiiii!!! Apa nursery ni? Understand that kids mmg suka pintu terbuka, but pls manage ur pintu ok! Aku dah dpt culik 5 budak kalau aku nak!!

Gi tadika dia, hmmm

  • Location :  mmg dekatlah – tick!
  • Teachers : explaination fail. Aku tanya “apa activities buat hari?”, dia jawab, “balajr, mewarna, baca buku, mcm tadika lain jugaklah”. ada few other aspects yg buat aku tak yakin.
  • Environment : rumput panjang! (takke sepatutnya cikgu ambil kesempatan cuti sekolah lepas utk bersihkan skolah?).. And information boards kosong. Ada few notices cuti skolah etc. bukan bahan pengajaran. Agak bosan. Books were arranged on the FLOOR. Ustazah aku cakap, buku dgn makanan jgn letak kat lantai! I dont think DIY shelves are expensive.
  • Fees : RM500 (Registration inclusive of books for half year, bag and uniforms); RM100 (monthly)

Hati aku bukan di sini.. sob sob. Agak sedih sbb asalnya aku aim nak masukkan Adam kat sini tiap kali lalu balik umah. Aku tak rasa Adam selamat kat sini. kat rumah pun boleh lari.

..

then kitorg nak pegi Tadika Sistem dgn Tadika Kyrana yg jauhnya sepelaung je dari rumah. Tapi dah kul 11.30am, budak2 nak balik. Aku rasa nnt kelam kabut pulak cikgu2 nak uruskan budak2 naik van dgn aku sibuk nak tanya mcm2. So balik rumah dulu la. Rehat. Adam pun mesti nak susu.

Tapi muka Adam berubah masa aku aku masuk simpang rumah. Sampai rumah je terus menangis..

“Mamaaaaaaaaaaaaa nak school mama!!. HUwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.. Mama NAK SCHOOL!!!”

It lasted for 30 mins or so. Seriously aku mmg sedih gile. Jarang aku termakan tangisan Adam ni (org ckp aku kejam biar anak nangis). Yes, I have that tough-ness when Adam cried. Maybe aku dah biasa jaga adik, mmg kejam la. Tanya la adik2 aku. hahahahha

Aku rasa sedih, sbb Adam nak skolah tapi aku suruh balik. I feel like, jahatnya aku.

Dia berenti sbb penat. Then I offered milk. Then when he asked for mandi kolam (inflatable pool), I allowed him. Selalunya aku tak bagi unless weekends.

After Zuhur, we continued our mission. Bukan lepas Zuhur la. Kul 3! haha ingat nak tunggu Adam tdo. Tapi tak tdo2, jalan je la.

We went for Tadika Sistem.

4) Tadika Sistem

Owned by a chinese lady.  Plump yet stylish. Ini 2nd branch dia. Majority of the students are malay and I saw 2-3 malay teachers. But no classes in the evening. I dont even step into the class.

Ini pun dah establish gak. Takde rumput sbb dia dah tiles semua. From her words, aku rasa yakin dgn tadika ni.

  • Location : dekat benar.
  • Teachers : only the headmistress. She is excellent in explaining me everything. I believe she has Diploma or something in Early Education. She even explained that budak yg kurang merangkak masa kecil akan mengalami masalah pembelajaran. Merangkak adalah satu aktiviti kat skolah tu. Akademik bukan buku semata-mata. – which is i sangat agree!
  • Environment : takleh komen, tp mmg bersih la luaran. MMG BERSIH dan LAPANG. colourful. faktor penting, berkunci dan selamat!
  • Fees : RM600 (Registration – inclusive of 2 months fees, books for half year, uniforms); RM150 (monthly)

Aku agak berminat! Lagi satu, another subject for next year is science! you know how fun experimenting, kan? I mean, bukan yg pakai kebuk wasap, bedah katak la, etc. She explained it in a fun manner, which is aku termakan.

5) Tadika Kyrana

Tak pegi – sbb dah lapar. Adam nak gi Teko (tesco). Tapi aku bawak pegi Jusco.

Silap langkah! Adam tak mau balik. Aku kena hangkut itu mamat masuk kereta. Tak bagi tutup kereta. Lantaklah Adam, aku masuk je. Dia nampak aku duduk, baru dia nak betulkan pintu dia. Oh sorry, mama menang ok. I AM YOUR MOTHER!! *evil plak*

**

for the time being, NURI and Tadika Sistem berjaya convince aku. Ada KUMON kat Tmn Rinting, jauh. Tgk la kalau Ajek bagi aku masuk keje lambat utk hantar-amik Adam ke KUMON. Belum tanya lagi.

Ada Smart Reader jugak kat area Nusa Damai/Tmn Scientex kalau tak salah. Ke Tmn Cendana? Ala sebelah2 je taman2 tu. 3x a week.

Belum ada apa2 keputusan lagi.

 
13 Comments

Posted by on June 22, 2010 in adam, education, simply random

 

13 responses to “Kindy Hunting

  1. Mommy Lyna

    June 25, 2010 at 12:58 am

    nyah, ada taska dekat2 sembawang tak?

     
    • tuty

      June 25, 2010 at 11:38 pm

      sime sembawang? kat situ tadak umah org pun mommy lyna! keliling2 situ sume kilang semata. haha

      tp sembawang pun tak jauh dari rumah i ni~..

       
  2. Tuty

    June 26, 2010 at 3:04 am

    Pembetulan. Ada rumah, kanpung dan taman berhampiran. Ada tadika yg nmpk selesa di kg pasir putih.

    Nak transfer sini ke?

     
  3. Mommy Lyna

    June 26, 2010 at 2:45 pm

    Bukan yang, nak pegi yard kejap, igt nk bwk budak2 hehr

     
  4. Tuty

    June 28, 2010 at 4:44 pm

    Bila tu lyna? Nnt i tanyakan kat kawan2 yg duduk/kerja sana. Tmpt tu tak familiar cuma tau mkn sodap kat kg psir putih hehhe

     
  5. Lala

    November 3, 2010 at 12:42 am

    Dah pilih ke belum tadika utk Adam?. Adam sama umur dgn anak Lala. Lala pun tak tau nak pilih tadika mana?. Tadika System dimana?

     
    • t.u-ty

      November 5, 2010 at 12:11 am

      Lala duduk mana? insyaAllah nak hantar Adam ke tadika sistem, dekat Tmn Bukit Dahlia.

       
      • Lala

        November 8, 2010 at 9:09 pm

        Lala duk Taman Scientex. Bglah no telefon tadika sistem?. Tq. Tadika Pintar Bistari di taman scientex dah penuh. Hu hu.

         
      • t.u-ty

        November 24, 2010 at 4:18 pm

        Hi Lala,

        sorry tak perasan. registration starts this december.
        0127041716.. ckp terus dgn owner dia. she’s chinese tp fasih sgt ckp melayu.

         
  6. Hidayah

    July 24, 2012 at 1:22 pm

    dah lama rupenye..no wonder anuri pun baru rm 220 pasal last year saya pergi dah jd RM 420 per month. So, hantar anak ke mana ye? Actually tgh cari tadika juga untuk anak

     
    • Adad

      January 21, 2016 at 1:34 pm

      RM420 tu siap ngn daycare @kindergarten jer?

       
  7. Khairunnisa

    November 4, 2014 at 11:40 am

    saya pening cari tadika yg bagus tuk anak. Your information helped me a lot. Btw, anak pilih tadika yg mana ek?

     
  8. hamidah

    December 15, 2014 at 11:48 am

    salam, kak blh tak tau no tel tadika sistem nie

     

Leave a comment